På plats i Örnsköldsvik

Många timmar har nu gått. Vi samlades alla klockan 06.45 i morse utanför FBC Arena. Jag var först på plats men strax efter droppade resterande kamrater in. Vi "gamla spelare" fick välja platser i bussen först, alla nyförvärv däremot fick så snällt ställa sig på ett led utanför bussen och vänta på deras tur. När vi andra hade satt och till rätta var det nyförvärvens tur, den äldsta fick gå på först och välja plats och den yngsta fick välja sist. På plats vid hallen var även Eva, min kusin Tinas mamma, lite besviken var hon när jag inte hade nämnt henne i tidningen. Ändå fick jag en lite present som ska öppnas imorgon. Som sagt jag var med i tidningen idag det var en helsida om mig, min födelsedag och innebandyn såklart. En stor bild och en hel del text, vet i tusan om det var så intressant men det var de kanske. Frukost och lunch hade jag packat ner och jag är en person som mår dåligt om jag inte får äta på morgonen och idag var jag lite tidsoptimist så jag hann inte äta hemma. Därför blev det macka och drickyoughurt direkt på bussen. Jag brukar kunna somna på resorna men denna resan har jag varit vaken hela tiden. Kanske är det för alla fjärilar som jag känner i magen. Mycket film har det blivit på resan, har bland annat börjat titta på Törnfåglarna, vilken kultserie. Har även stickat lite på min poncho men med gliringar från min kära kusin så höll jag mig ganska anonym när jag satt med stickorna ;) Försökte ge mig på att läsa men det var inte så lätt, kände att mina tankar inte var samlade så det var meningslöst.

Några roliga kommentarer har det ju blivit under resan:

Krille: (På restaurangen) Serverar ni dagens hela dagen?

Linda till Maria: Hur pratar man här i Hälsingland? Maria svarar: Uppländska

Frida: (Om film på tv) Är inte det här den filmen där hon rakar av sig hela huvudet?

Nu är det verkligen inte många minuter kvar innan klockan slår tolv och jag blir 30, fast jag föddes inte förrän 11.06 så jag har några timmar kvar imorgon att leva som 29-åring. Någon frågade mig nu hur det känns och allvarligt talat så känner jag en pirrig känsla i magen, vet ej om det har med matchen imorgon att göra eller att jag fyller år. Ett liten stund satt jag ensam i korridoren på hotellet och kände att det inte var långt kvar till tårarna skulle börja rinna längs mina kinder. Nu känner jag likadant igen......Varför????!! Är det så att jag kan ha en gnutta ångest eller åldersnoja? Eller är det så att jag bara är allmänt tramsig? Usch.....nåt är det i alla fall och jag kan inte sätta finger på var det är. Vad är det som spökar i magen? Ja, jag kan ju inte göra mer än att acceptera och hoppas att mina vänner accepterar mig för den jag är. Gud så sentimental jag blir.

"Ge mig sinnesro
att acceptera det jag inte kan förändra
mod att förändra det jag kan och
förstånd att inse skillnaden"

"Du har så rätt men känner du mig så väl ? Eller syns det så tydligt på mig när jag reagerar på något som jag inte gillar"

Bor nu med Jennifer och Johanna på Scandic hotell i Ö-vik. De två kollar kläder till min stundande fest om två veckor och jag sitter här och bloggar.

Från tidningen den 19 september 2008

 
Klart för elitseriepremiär. Innebandyspelaren Linda Olofsson åker norrut och skjuter upp firandet av 30-årsdagen. Mats Hylén

Linda Olofsson

Aktuell: Fyller 30 år
20 september.
Bor: Lägenhet i Ängelholm.
Familj: Sambon Håkan
Liedberg.
Ser på tv: Prison break, Vänner, Efterlyst, svenska deckare (Beck och Wallander)
Senast lästa bok: "Skugga" av Karin Alvtegen.
Musiksmak: Lyssnar på allt men gillar schlagers speciellt.
Motto: För varje minut man är sur förlorar man 60
sekunder av glädje.


Under tonåren var Linda Olofsson ofta barnvakt till kusinen Tina Olofsson. I helgen spelar de innebandy i samma lag för nya storklubben FBC Engelholm.

Elitserien börjar med bortamatcher i Örnsköldsvik och Umeå. Premiären är lördagen den 20 september och samma dag fyller Linda Olofsson 30 år.

- Det känns extra kul att vara med när klubben har gjort en nysatsning och det är helhäftigt att spela tillsammans med Tina, som jag bytt blöjor på en gång i tiden, säger Linda Olofsson, som är äldst i laget.

- Men jag känner mig inte gammal. Till sättet ligger jag nog på samma nivå som de flesta andra. Vi har roligt tillsammans och det blir säkert inga problem att fördriva tiden under alla de bussresor som väntar under säsongen.

Eftersom klubben inte har samma ekonomiska resurser som exempelvis en annan Ängelholmsklubb, Rögle BK, får det bli billigast möjliga transporter. Det betyder att hela fredagen tillbringas i bussen och när det sedan är dags för hemresa på söndagskvällen får sätena fungera som sovplatser.

- Senaste säsongen blev vi tolva av fjorton lag men i år tror jag att vi kan komma bland de åtta första och gå till slutspel.

Innebandymatcherna har fått Linda Olofsson att skjuta upp födelsedagsfirandet två veckor. Då blir det stor fest med många gäster i segelsällskapets klubbstuga.

- Med inbjudan har alla fått besked om vilken kändis som de ska vara under kvällen. Jag räknar med att det blir många festliga kläder och frisyrer. Och så ska det förstås sjungas. Jag älskar schlagers och karaoke!

Den här positiva kvinnan växte upp i Strövelstorp tillsammans med yngre brodern Pierre, som också spelar innebandy. Mamma Lotta arbetar inom vården medan pappa Rolf kört lastbil men numera sitter på kontor.

Efter gymnasiets barn- och fritidsprogram och studenten 1997 vikarierade Linda Olofsson på olika förskolor. Därefter blev det jobb på McDonalds, i olika affärer och på en plantskola innan hon 2004 flyttade till Växjö för att studera vid högskolan. Under första studieåret pendlade hon hem över helgerna för att spela innebandy med kompisarna i Ängelholm.

- Men jag fick också nya goda vänner i Växjö och hade en mycket bra tid där. Efter tre år var jag utbildad behandlingspedagog med fil kand-examen.

Vid sidan om studierna höll hon i gång med innebandyn och spelade för Ingelstads BK i division 1 och elitserien. Efter flytten tillbaka till Ängelholm återvände hon till sin gamla förening, som med nöd och näppe klarade nytt elitseriekontrakt.

Utbildningen gav en projekttjänst vid ett ungdomsboende i Ängelholm med tjänstgöring sju dygn i månaden. På ledig tid har Linda Olofsson under våren gått på en sexologikurs i Malmö och läser under hösten till regressionsterapeut i Helsingborg.

- Jag breddar mina kunskaper för att kunna söka nya jobb, kanske som skolkurator. Jag känner att jag är en servicemänniska och vill jobba inom den sociala sektorn.

Men drömyrket sedan unga år har varit att bli polis. Två gånger har Linda Olofsson sökt och varit med på uttagningarna vid Polishögskolan. Båda gångerna har hon klarat de fysiska testerna men missat i allra sista proven.

- Kanske jag söker en gång till, tycker att det skulle vara intressant att jobba som kriminalare.

Men livet är inte bara jobb och idrott för Linda Olofsson

- I framtiden vill jag skaffa mig hus och familj med min sambo Håkan Liedberg. En önskan är också att köpa hund, det har jag alltid velat ha.

Mats Hylén [email protected] 042-489 92 20


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0